Våra sajter
in English

17 januari 2024

Svenska konditorer går för EM-vinst

Den 21 januari gäller det. Då står Josefine Pagander och Lisa Dagnäs i tävlingsbåset för Sverige och Svenska Konditorlandslaget i Paris. Det handlar om ’Europamästerskapet i konditori’ eller Coupe du Monde de la Pâtisserie - Sélection Europe 2024.

-I dagarna görs de allra sista finslipningarna av detaljerna inför avresan till Paris, säger Maria Grave, Teknisk ledare för Svenska Konditorlandslaget. Den senaste tiden har vi tidstränat om och om igen och jobbat hårt med allt som ska sitta ryggmärgen.

Under själva tävlingen ska laget, på 5,5 timmar, presentera chokladskulptur, sockerskulptur, restaurangdessert, Paris Brest (klassiskt Franskt bakverk) och glasstårta. Även om EM är en lagtävling fördelar man huvudansvaret för de olika delarna. Josefine har huvudansvar för choklad och Paris Brest, Lisa för socker och restaurangdessert. Glasstårtan svarar de för gemensamt.

-Tävlingar av det här slaget betyder mycket för vår bransch, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som driver Svenska Konditorlandslaget. Att visa upp det bästa Sverige har inom konditorhantverket skapar intresse för yrket och branschen och inspirerar landets konditorer med nya tekniker och smaker. De här unga Svenska konditorerna håller världsklass.

I Paris väntar en spännande och tuff utmaning. Laget ställs mot sex starka nationer: Frankrike, Italien, Schweiz, Belgien, Danmark, och Storbritannien. De tre länder som presterar bäst under tävlingen kvalificerar sig till Coupe du Monde de la Pâtisserie, VM i konditori, som avgörs i Lyon i januari 2025.

- Vårt mål är att direktkvalificera oss till VM, säger Bea Algra, lagledare för Svenska Konditorlandslaget. Vi har med oss att det är ett respektfullt motstånd vi möter. Vi är taggade och väl förberedda.

EM pågår i två dagar, den 21 och 22 januari. Sverige tävlar under första dagen, samtidigt med Danmark och Italien.

Josefine Pagander och Lisa Dagnäs är de som på plats kommer att tävla. Det unga och i dagsläget helt kvinnliga Svenska Konditorlandslaget består förutom dem av assisterande konditorer som på olika sätt hjälper till runt laget med viktiga uppgifter, från konceptutveckling till logistik. Assisterande konditorer är Julia Holmqvist, Linnea Cedergren, Rebecka Steen och Maja Gustafson. Maria Grave är lagets tekniska ledare och coach. Beatrice Algra är lagledare.

Svenska Konditorlandslaget drivs av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsorer är Debic, KåKå och Werners Gourmetservice.

Pressbilder finns här: https://www.konditorlandslaget.se/press/pressbilder/

Kontaktpersoner:

Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer som driver Svenska Konditorlandslaget, martin@bageri.se, 0703-646 794

Bea Algra, Teknisk ledare för Svenska Konditorlandslaget, 073-519 10 76,

Om Svenska Konditorlandslaget

Svenska Konditorlandslaget drivs av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, Huvudsponsorer är: Debic, KåKå och Werners Gourmetservice. Partners är: Food & Friends, Lindvalls Kaffe, Scanbox, Sundqvist samt Segers.

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 420 medlemsföretag. Bland de projekt som organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se